Αρχική arrow Άρθρα - Εκδόσεις arrow Άρθρα Αρχείου arrow Παλαιά Φωκαία και Τουρκική "ΚΥΒΕΛΗ"

Παλαιά Φωκαία και Τουρκική "ΚΥΒΕΛΗ"

Παρασκευή, 14 Αύγουστος 2009

Άρθρο της εβδομαδιαίας Τοπικής και Πολιτιστικής Εφημερίδας
ΕΒΔΟΜΗ της Ανατολικής Αττικής
Αρ. Φύλλου 595, 8 Αυγούστου 2009

Η Κοινότητα Παλαιάς Φώκαιας Αττικής απαντά στις τουρκικές προκλήσεις


Ο Πρόεδρος της Κοινότητας Παλαιάς Φώκαιας Μανώλης Τσαλικίδης τονίζει: Οι πόρτες της Ευρώπης δε θα ανοίξουν για την Τουρκία μέσα από προσπάθειες σφετερισμού της ιστορίας άλλων λαών, σε επιστολή που απέστειλε στην υπουργό εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη και την κοινοποίησε στον Υπουργό Πολιτισμού, Πρέσβη Γαλλίας στην Ελλάδα, Ελληνικό Προξενείο Μασσαλίας κ.α.

Η παρέμβαση του προέδρου της Φώκαιας καθώς και άλλων συλλόγων και φορέων ήταν καθοριστική, αφού η προσπάθεια της Τουρκίας να προσεγγίσει στο λιμάνι της Μασσαλίας “|ταξιδεύοντας” με την ελληνική ιστορία απέτυχε.

Στην επιστολή του ο Πρόεδρος της κοινότητας γράφει μεταξύ άλλων:

«Πληροφορηθήκαμε με λύπη και αγανάκτηση ότι στην Τουρκία ναυπηγήθηκε πλοίο – αντίγραφο του ονομαστού πλοίου των αρχαίων Ελλήνων Φωκαέων με σκοπό να διασχίσει τη Μεσόγειο, να πλεύσει μέχρι τη Μασσαλία και από εκεί ακολουθώντας ποτάμια διαδρομή να καταλήξει στο Παρίσι. Ο σταθμός της Μασσαλίας φυσικά και δεν επιλέχθηκε τυχαία. Είναι σε όλους γνωστό ότι η γαλλική πόλη αποτελεί τη σπουδαιότερη από τις πολλές αποικίες των Φωκαέων στη Μεσόγειο.

Οι πολίτες και η Κοινοτική Αρχή της Παλαιάς Φώκαιας έχουν αποδείξει έμπρακτα ότι τάσσονται υπέρ της φιλίας των λαών και σε κάθε περίπτωση είναι αντίθετοι σε εθνικιστικές πολιτικές οι οποίες καλλιεργούν το διχασμό. Η προσπάθεια όμως αλλοίωσης της ιστορίας της Φώκαιας και των προγόνων μας από οποιονδήποτε κι αν επιχειρείται μας βρίσκει αντίθετους. Είναι προφανές για μας πως τόσο η κατασκευή του πλοίου όσο και ο πλους προς τη Μασσαλία συνιστούν οικειοποίηση του παρελθόντος των Φωκιανών, η οποία μπορούμε να εικάσουμε ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί. Αισθανόμαστε υποχρεωμένοι λοιπόν να προστατεύσουμε την ιστορία μας από κάθε απόπειρα σφετερισμού και καπηλείας.

Προκειμένου να αντικρούσουμε τα όποια «επιχειρήματα» είναι πιθανόν να επιστρατευτούν από την τουρκική πλευρά, για να δικαιολογηθεί μια τέτοια ενέργεια, θα ήταν πολύ διαφωτιστική μια αναδρομή τόσο στο απώτερο όσο και στο πρόσφατο παρελθόν το οποίο είναι αρκετά νωπό στη μνήμη όλων μας.

Συγκεκριμένα, η μικρασιατική Φώκαια, λιμάνι και πόλη της Λυδίας, ιδρύθηκε τον 8ο αιώνα π.Χ. από αποίκους της αρχαίας Φωκίδας και Αθηναίους, σύμφωνα με την εκδοχή που παραδίδει ο Παυσανίας.

Οι Φωκαείς, δεινοί ποντοπόροι και έμποροι, επιδόθηκαν με τις γρήγορες πεντηκοντόρους τους σε ταξίδια και δημιούργησαν μια σειρά αποικίες στον Εύξεινο Πόντο και στη Μεσόγειο προκειμένου να υποστηρίξουν και να επεκτείνουν την εμπορική τους δραστηριότητα. Μια από τις σημαντικότερες υπήρξε η Μασσαλία η οποία ιδρύθηκε γύρω στο 600 π.Χ.. Ακολούθησαν η Αλαλία, η Ελέα, η Όλβια, το Κάλιαρι, η Νίκαια, η Αντίπολις, ο Μονοίκου Λιμήν, η Μαινάκη, το Ημεροσκοπείον και το Εμπόριον. Η μικρασιατική Φώκαια κυριεύτηκε από τους Λυδούς και από το 550 π.Χ. έως το 478 π.Χ. γνώρισε την περσική κυριαρχία. Αργότερα, η πόλη περιήλθε αρχικά στην αθηναϊκή, εν συνεχεία στη σπαρτιατική και τέλος στη μακεδονική σφαίρα επιρροής, ενώ το 190 π.Χ. άρχισε η περίοδος της ρωμαιοκρατίας.

Συνεχίζοντας αυτό το οδοιπορικό στους αιώνες, βρίσκουμε τη Φώκαια υπό την κυριαρχία των Γενουατών από το 1275, ενώ η οθωμανική κατάκτηση συντελείται δυο χρόνια μετά την Άλωση της Πόλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 19ο αιώνα παρατηρείται μετακίνηση ελληνικών πληθυσμών στην περιοχή των μικρασιατικών παραλίων.

Ο 20ος αιώνας από την ανατολή του ήδη διαφαίνεται δυσχερής για το ακμαίο πληθυσμιακά και οικονομικά ελληνικό στοιχείο της Μικράς Ασίας. Οι Φωκιανοί αρχικά το 1914 λόγω των απηνών διωγμών σε βάρος τους και οριστικά πια μετά την κατάρρευση του μικρασιατικού μετώπου το 1922 εγκαταλείπουν την πατρίδα τους παίρνοντας το δρόμο της προσφυγιάς.

Μετά τη συνθήκη της Λωζάνης και την εφαρμογή της οδυνηρής για τους Έλληνες, όπως άλλωστε και για όλους τους λαούς, πρακτικής της υποχρεωτικής ανταλλαγής πληθυσμών, το ελληνικό στοιχείο απομακρύνεται οριστικά και ανεπιστρεπτί από τη Φώκαια της Μικράς Ασίας, όπου τελικά εγκαταστάθηκαν Μουλσουμάνοι μέτοικοι είτε από την Ελλάδα είτε από άλλα σημεία της Τουρκίας.

…Το εύλογο ερώτημα το οποίο προκύπτει από την ιστορική αναδρομή που προηγήθηκε είναι το αν και πώς τεκμαίρεται το δικαίωμα των αρχών και των κατοίκων της, σήμερα, Τουρκικής Φώκαιας (Φότσα) να θεωρούν κτήμα τους την ιστορία που «έγραψαν» Έλληνες κατά την αρχαιότητα, των οποίων οι μόνοι που μπορούν να αποκαλούνται συνεχιστές είναι οι ανά τον κόσμο απόγονοί τους. Το κριτήριο αναγνώρισης αυτού του δικαιώματος δεν είναι φυλετικό ή γονιδιακό, αλλά πολιτισμικό. Είναι η γλώσσα, η παιδεία, η ταυτότητα και η συνείδηση.

Οι απόγονοι των ανθρώπων που «έγραψαν» αυτή τη λαμπρή ιστορία βρίσκονται σήμερα στην Αττική, στη Χαλκιδική, στη Μασσαλία, στην Ελέα της Ιταλίας, στο Εμπόριο της Ισπανίας και αλλού. Σε καμία περίπτωση όμως δε βρίσκονται στην Τουρκία.

Μια ιστορική συγκυρία έφερε τον Τουρκικό λαό σ’ αυτά τα ευλογημένα χώματα. Αυτός ο λαός οφείλει να δείξει σεβασμό στους ανθρώπους που δημιούργησαν αυτή την πόλη και «έγραψαν» τη σπουδαία ιστορία της. Είναι βέβαιο ότι οι πόρτες της Ευρώπης δε θα ανοίξουν για την Τουρκία μέσα από προσπάθειες σφετερισμού της ιστορίας άλλων λαών».


Η Υπουργός Εξωτερικών απαντά

Η Υπουργός Εξωτερικών κα. Μπακογιάννη απάντησε στην Κοινότητα Παλαιάς Φώκαιας ότι κατανοεί και συμμερίζεται την ευαισθησία τους και ότι έχει διαβεβαιώσεις από το Δήμο Μασσαλίας ότι το τουρκικό πλοιάριο δε θα γίνει δεκτό με τιμές στο λιμάνι της Μασσαλίας.

Στην επιστολή της η Υπουργός επισημαίνει: «Ο κ. Gaudin, τον οποίο, ως γνωρίζω, είχατε την ευκαιρία να συναντήσετε το Μάρτιο του τ.ε., υπήρξε ιδιαίτερα ευαίσθητος στις θέσεις μας, μας έχει μάλιστα διαβεβαιώσει ότι το τουρκικό πλοιάριο δε θα γίνει δεκτό με τιμές στην επίσημη προβλήτα του λιμένος της Μασσαλίας».

Κλείνει δε την επιστολή της επισημαίνοντας: «Η προάσπιση της ιστορικής μας παράδοσης αποτελεί τιμητικό χρέος όλων των Ελλήνων και κορυφαία προτεραιότητα του Υπουργείου Εξωτερικών. Στον αδιάκοπο και πολυμέτωπο αυτό αγώνα η ενεργός συνδρομή δραστήριων Κοινοτήτων, όπως η δική σας, αποτελεί πολύτιμο σύμμαχο».

Ο Πρόεδρος της Κοινότητας δήλωσε ικανοποιημένος από την απάντηση της Υπουργού Εξωτερικών και τόνισε ότι θα παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και σε κάθε περίπτωση θα διαφυλάξουμε και θα προασπίσουμε την ιστορία της Φώκαιας όπως οφείλουμε».


Υποσημείωση:

"Έφαγε πόρτα” η Κυβέλη στη Μασσαλία
“Άτυχος” ήταν ο Τούρκος καθηγητής αρχαιολογίας Χαγιάτ Ερκανάλ που ήθελε να επαναλάβει το ταξίδι των Ιώνων προς το λιμάνι της Μασσαλίας με κακέκτυπο-τριήρη, αφού μετά από δυναμική παρέμβαση τοπικών συλλόγων διασποράς Ελλήνων και Αρμενίων απαγορεύτηκε στη τριήρη που έφερε και Ελληνικό όνομα “Κυβέλη" να δέσει επίσημα στο λιμάνι της Μασσαλίας.

Για να ηρεμίσουν τα οξυμένα πνεύματα των διαμαρτυρόμενων, ο καπετάνιος διατάχθηκε να δέσει σε άγνωστο σημείο, ενώ αργότερα έλαβε άδοξο τέλος και η προγραμματισμένη από τον καθηγητή διάλεξη όταν εισέβαλαν στον χώρο Αρμένιοι φωνάζοντας συνθήματα κατά της Τουρκίας.

Association of the Enosi Smyrneon Powered by Elxis - Open Source CMS.  Copyright (C) 2006-2017 Elxis.org. All rights reserved.