Αρχική arrow Άρθρα - Εκδόσεις arrow Άρθρα Αρχείου arrow Ψυχοσωματική Αγωγή Παιδιών

Ψυχοσωματική Αγωγή Παιδιών

Τετάρτη, 04 Μάιος 2011

Η μετάδοση της Μικρασιατικής ιστορικής γνώσης στα παιδιά με  παιχνίδια Ψυχοσωματικής Αγωγής

Με αγωνία που φωλιάζει μέσα στην ψυχή μου για την παράδοση που χάνεται και για τους νέους που ο νους τους αρμενίζει σε ένα κόσμο σκληρό, γεμάτο τέρατα και ρομπότ που φτιάξαμε εμείς με πρόσχημα την τεχνολογία και με μόνο άλλοθι το χρήμα, θέλησα να εμπλέξω με συστηματικό και αιτιατό τρόπο στο μάθημα της γυμναστικής την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Να μην ξεχαστούν οι θρύλοι και οι παραδόσεις, η λαϊκή σοφία, η πνευματική τροφή που γαληνεύει την παιδική ψυχή και προσδίδει νόημα στα παιδιά. Κανείς δε μιλάει στα παιδιά για την πολιτιστική κληρονομιά μας, οι γέροντες πεθαίνουν και μαζί τους πεθαίνει και ο λαϊκός πολιτισμός.
Μαζί με τους μαθητές του σχολείου μου ακολουθήσαμε τα ίχνη που άφησαν στο πέρασμα των χρόνων οι ελληνικές κοινωνίες των παππούδων τους στα Μικρασιατικά παράλια. "Ζωντανέψαμε" έξω στην αυλή του σχολείου μέρος του πολιτισμού της Ιωνίας, της Καππαδοκίας και της Ανατολικής Θράκης και περπατήσαμε στις πόλεις και τα χωριά όπου άκμασε ο Ελληνικός Πολιτισμός.
Μέσα από παιχνίδια Ψυχοκινητικής Αγωγής προσπάθησα να κρατήσω ζωντανές μνήμες, από μέρη μακρινά που κρύβουν στα σπλάχνα τους τις ρίζες ενός πανάρχαιου Ελληνικού πολιτισμού, μέσα από την τέχνη.
Ασχολήθηκα με το σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων αμβλύνοντας έτσι την κυρίαρχη


πρακτική της βιβλιοκεντρικής παρουσίασης που υπάρχει στο ελληνικό σχολείο .
Ξεπερνώντας το μύθο που εμφανίζει την πολιτιστική κληρονομιά αποκλειστική έκφραση του παρελθόντος, το παιδί δε μένει απλός θεατής. Επικοινωνεί με τα αριστουργήματα του πολιτισμού δίνοντας ζωή στο παρελθόν μέσω της φαντασίας, που κινητοποιείται κατά τη διάρκεια της δράσης. Με την προσωπική του εμπλοκή σε παιχνίδια φαντασίας ξεπερνιέται ο πραγματικός χρόνος και τόπος.
Η προσέγγιση γίνεται με πιο ενεργητικές διαδικασίες μάθησης, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να σκέπτονται, να κρίνουν, να συμπεραίνουν, εγκαινιάζοντας μια πραγματικότητα στην οποία εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς γίνονται συνεργάτες, συνοδοιπόροι και συνερευνητές στα μονοπάτια της ιστορίας. Έτσι μόνο μπορούν να δώσουν ζωή στο παρελθόν με τη φαντασία, την κίνηση και τη σχηματοποίηση της ήδη υπάρχουσας γνώσης, αντικαθιστώντας την εκμάθηση νεκρών λεκτικών σχημάτων με την ζωντανή κατοχή της ιστορικής γνώσης.
Συμπερασματικά οι νοηματοδοτημένες δράσεις αποδείχτηκαν ελκυστικές στα παιδιά αφού μαζί με τη ψυχαγωγία περιείχαν και την παράλληλη γνώση. Γιατί η ίδια η ψυχοκινητική Αγωγή είναι ένα σπουδαίο παιδαγωγικό εργαλείο που το χρησιμοποιούμε για να επιλύσουμε εκπαιδευτικούς στόχους σε ένα μάθημα κίνησης αλλά και να προσεγγίσουμε διαθεματικά το γνωστικό τοπίο της ιστορικής και πολιτισμικής μας
κληρονομιάς.

Μάγκου Νατάσα, Γυμνάστρια -συγγραφέας, 4η Μαίου 2011

Association of the Enosi Smyrneon Powered by Elxis - Open Source CMS.  Copyright (C) 2006-2017 Elxis.org. All rights reserved.