Αρχική arrow Άρθρα - Εκδόσεις arrow Άρθρα Αρχείου arrow Το τουρκικό " Κυβέλη" στις θάλασσές μας.

Το τουρκικό " Κυβέλη" στις θάλασσές μας.

Πέμπτη, 30 Ιούλιος 2009


ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΧΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ

Το τουρκικό «Κυβέλη»

στις θάλασσές μας

Προκειμένου να αποκτήσουν το πολυπόθητο διαβατήριο για την είσοδό τους στην Ε.Ε. κατασκεύασαν αντίγραφο πλοίου των αρχαίων Ελλήνων Φωκαέων – «Κυβέλη» το ονόμασαν - και προγραμματίζουν να διασχίσουν μ’ αυτό τη Μεσόγειο και να φτάσουν στη Μασσαλία. Η είδηση προκάλεσε αντιδράσεις στη γαλλική πόλη, όπου Αρμένιοι, ΄Ελληνες και Κύπριοι ξεσηκώθηκαν ζητώντας να μη γίνει το πλοίο δεκτό σε κανένα λιμάνι. Απόλυτη σιωπή στην Ελλάδα όπου η υπουργός Εξωτερικών δεν βρήκε να πει λέξη.

 

ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΙΗΡΗ ΠΟΥ ΕΣΤΕΙΛΑΝ ΣΤΗ ΜΑΣΣΑΛΙΑ

 

Η ΄Αγκυρα σφετερίζεται ανενδοίαστα τον πολιτισμό μας

Και η Αθήνα… σφυρίζει αδιάφορα

 

Στην προσπάθειά της να εντυπωσιάσουν τη διεθνή κοινή γνώμη και κυρίως του Γάλλους, που ο πρόεδρός τους Νικολά Σαρκοζί αντιδρά για την είσοδο της Τουρκίας στην Ε.Ε., η «360 Degree Historical Research Association» σε συνεργασία με άλλες τουρκικές, γαλλικές και αμερικανικές ενώσεις, κατασκεύασε αντίγραφο μιας αρχαίας ελληνικής τριήρους διαστάσεων 19Χ5 για να πάρει μέρος στο πρόγραμμα «΄Ένα ταξίδι στην ιστορία: Σμύρνη-Φώκαια-Μασσαλία».

Mε καπετάνιο τον Τούρκο αρχαιολόγο Osman Erkurt και πλήρωμα 30 ατόμων από αρχαιολόγους, μηχανικούς και εθελοντές το «Κυβέλη» (Kybele) - έτσι ονόμασαν το πλοίο - θα φτάσει στη Μασσαλία την 1η Ιουλίου, ώστε να παραβρίσκεται στις εκδηλώσεις για τα 320 χρόνια από τη Γαλλική Επανάσταση. Στο γυρισμό προγραμματίζουν να περάσουν μέσω Δούναβη στη Μαύρη Θάλασσα και να καταλήξουν το 2010 στην Κωνσταντινούπολη, όπου το πλοίο θα πάρει μέρος στις εκδηλώσεις «Ισταμπούλ – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Σύμφωνα με δηλώσεις του Erkut στoν τουρκικό Τύπο βασικός στόχος του προγράμματος είναι «τα τεκμηριώσει τον αντίκτυπο της Ανατολίας στη Μεσόγειο». Θα πλεύσουμε, πρόσθεσε ο Τούρκος καπετάνιος «από τη Foça στη Μασσαλία υπό τους όρους εκείνης της εποχής, κωπηλατώντας ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες».

Όπως είναι γνωστό η Μασσαλία (ιδρύθηκε γύρω στο 600 π.Χ.) υπήρξε ξακουστή αποικία των αρχαίων Ελλήνων Φωκαέων στη Μεσόγειο και οι Μασσαλιώτες Γάλλοι είναι υπερήφανοι για τις ελληνικές ρίζες της πόλης τους και υπερήφανοι για τη λαμπρή ελληνική τους κληρονομιά.

 

Η σιωπή των αρμοδίων

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι από ελληνικής πλευράς το τουρκικό ερευνητικό – προπαγανδιστικό πρόγραμμα αντιμετωπίζεται με θλιβερή αδιαφορία. Ανάλογη με εκείνη που επέδειξαν οι αρμόδιοι και σε δύο άλλες περιπτώσεις του πρόσφατου παρελθόντος (Εκθέσεις για την Τροία και για τον ΄Ομηρο στο εξωτερικό), με επιζήμιες συνέπειες για την ιστορία και τον πολιτισμό μας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ενώ η είδηση για το ταξίδι του τουρκικού πλοίου και το δρομολόγιο που θα ακολουθούσε ήταν γνωστά προ διμήνου, κανένας κρατικός φορέας δεν μπήκε στον κόπο να αντιδράσει για το σφετερισμό της ελληνικής ιστορίας από τους Τούρκους.

Στις λίγες εξαιρέσεις οι διαμαρτυρίες του κοινοτάρχη της Π. Φώκαιας Αττικής κ. Μανώλη Τσαλικίδη και του σωματείου «Ιωνική Εστία Θεσσαλονίκης», οι οποίοι επιχείρησαν να ευαισθητοποιήσουν τους κρατικούς φορείς χωρίς όμως αποτέλεσμα, και οι πρωτοβουλίες ορισμένων μικρασιατικών σωματείων (΄Ενωση των εκ Μαγνησίας καταγομένων, ΄Ενωση Σμυρναίων) και ιδιωτών να ενημερώσουν την κοινή γνώμη μέσω του Διαδικτύου.

Σε αντίθεση με την Αθήνα, στη Μασσαλία Αρμένιοι, Έλληνες και Κύπριοι διαμαρτύρονται για την άφιξη του προκλητικού τουρκικού πλοίου. Με ενημερωτικό φυλλάδιο, που εξέδωσαν το Συμβούλιο Συντονισμού των Οργανώσεων Αρμενίων Γαλλίας, η Ελληνική Ένωσις Μασσαλίας και Περιχώρων, η Ελληνική Κοινότητα Μασσαλίας και η Κυπριακή Κοινότητα Γαλλίας, και ζητούν να μη γίνει δεκτό στο λιμάνι της πόλης η τριήρης των Τούρκων.

Η τραγωδία της Φώκαιας

 

Η μητρόπολη της Μασσαλίας, η μικρασιατική Φώκαια γνώρισε στο διάστημα των αιώνων την κυριαρχία πολλών κατακτητών Λυδών, Περσών, Γενουατών, Οθωμανών χωρίς να χάσει τον ελληνικό της χαρακτήρα, μέχρις ότου το 1914 και κυρίως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 οι ΄Ελληνες κάτοικοί της, θύματα της γενοκτόνου πολιτικής των Τούρκων, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις προγονικές τους εστίες και να πάρουν το δρόμο της προσφυγιάς. Αυτόπτης μάρτυρας των τουρκικών βιαιοπραγιών ο Γάλλος αρχαιολόγος και μηχανικός Φελίξ Σαρτιώ κατόρθωσε να διασώσει από τη σφαγή πολλούς ΄Ελληνες Φωκαείς.

Η Τουρκία αναζητώντας στηρίγματα για να εξωραΐσει την γενοκτόνο πολιτική της για τα εγκλήματα που διέπραξε κατά των Ελλήνων της Ανατολής, βρίσκει καταφύγιο στον αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό («Πολιτισμό της Ανατολίας» τον αποκαλεί) και επιχειρεί με διάφορες εκδηλώσεις της, όπως το ταξίδι της αρχαίας τριήρoυς στη Μασσαλία να διασκεδάσει στα μάτια της διεθνούς κοινής γνώμης τα εγκλήματα που διέπραξαν οι Νεότουρκοι και οι Κεμαλικοί.

Σεργιάνι στη Μεσόγειο

 

Με τη συνοδεία της μικρής θαλαμηγού «Ηarem» για να το ρυμουλκεί το «Κυβέλη» ξεκίνησε από το λιμάνι του Τσεσμέ το ταξίδι για τη Μασσαλία. Οι άγριοι άνεμοι που έπνεαν στο Αιγαίο τις μέρες εκείνες προκάλεσαν βλάβη στο ηλεκτρολογικό σύστημα του μικρού ρυμουλκού και έτσι τα δύο τουρκικά πλοία χρειάστηκε να καταπλεύσουν στο λιμάνι της Κέας (10/6) και να παραμείνουν εκεί για μια βδομάδα μέχρι να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Επόμενοι σταθμού ελλιμενισμού η Αίγινα (17/6) και η Κόρινθος (22/6). Σε κανένα από τα δύο προηγούμενα λιμάνια δεν έγινε εκδήλωση «υποδοχής». Δεν ανέβηκε κανένας (επίσημος) στο πλοίο και δεν κατέβηκε κανένας από το πλήρωμα των δύο πλοίων, εκτός από τους υπεύθυνους που μαζί με τα πιστοποιητικά των δύο σκαφών κατέθεσαν στα λιμεναρχεία και ενημερωτικά έντυπα στην αγγλική γλώσσα με τους σκοπούς του πλοίου. Λόγω κακοκαιρίας τα πλοία δεν μπόρεσαν να ελλιμενιστούν στην Πάτρα. Πήγαν στο Γαλαξίδι, πέρασαν από το Μεσολόγγι και από εκεί συνέχισαν το ταξίδι τους στην Αδριατική με στόχο να φτάσουν στη Μασσαλία την 1η Ιουλίου.

 

H αντίδραση της “Ιωνικής

Εστίας» Θεσσαλονίκης

 

Με αποστολή στους αρμοδίους κρατικούς παράγοντες των κειμένων που εμφανίστηκαν στο Διαδίκτυο για το ταξίδι του τουρκικού «Κυβέλη» στη Μεσόγειο, ώστε να πάρουν θέση στο συγκεκριμένο θέμα, αντέδρασε ο Σύλλογος Σμυρναίων – Μικρασιατών «Ιωνική Εστία». Όπως τονίζεται στην επιστολή της Εστίας που συνοδεύει τα κείμενα, η «Εστία» εκτιμά ότι η κατασκευή και η προβολή του τουρκικού πλοίου «Κυβέλη» «αποτελεί προσπάθεια διαστρέβλωσης της Ιστορίας και υφαρπαγής του μικρασιατικού ελληνικού πολιτισμού και ακριβέστερα του ένδοξου πολιτισμού της Ιωνίας». Η επιστολή στάλθηκε μεταξύ άλλων στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό, στους Αρχηγούς των κομμάτων, στους υπουργούς Εξωτερικών, Πολιτισμού, Εμπορικής Ναυτιλίας, σε βουλευτές, ευρωβουλευτές, στο δήμαρχο και τον νομάρχη Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες από τους παραπάνω μόνο ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Αναστάσης Παπαληγούρας έσπευσε να συμμεριστεί τα αισθήματα αγανάκτησης της «Εστίας», όμως επειδή το όλο θέμα έχει διεθνή διάσταση «τις σχετικές πρωτοβουλίες και ενέργειες έχει αναλάβει το υπουργείο Εξωτερικών» προς το οποίο ο κ. Παπαληγούρας διαβίβασε την επιστολή. Μέχρι την ώρα που η εφημερίδα πήγε στο τυπογραφείο δεν έγινε γνωστό αν υπήρξε αντίδραση από την πλευρά της κ. Μπακογιάννη.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΤΣΑΛΙΚΙΔΗΣ (κοινοτάρχης Π. Φώκαιας):

 

Θα προστατεύσουμε την ιστορία μας

από κάθε απόπειρα σφετερισμού

 

Τ

Την απόφασή των πολιτών και της κοινοτικής αρχής της Παλαιάς Φώκαιας Αττικής να προστατεύσουν την ιστορία των Φωκαέων «από κάθε προσπάθεια σφετερισμού και καπηλείας» εξέφρασε ο κοινοτάρχης Μανώλης Τσαλικίδης με επιστολή του προς την υπουργό Εξωτερικών κ. Ντόρα Μπακογιάννη. Αφορμή ήταν το ταξίδι του τουρκικού πλοίου στη Μεσόγειο με σκοπό να φθάσει στη Μασσαλία. «Είναι προφανές για μας πως τόσο η κατασκευή του πλοίου όσο και ο πλους προς τη Μασσαλία, συνιστούν οικειοποίηση του παρελθόντος των Φωκιανών, η οποία μπορούμε να εικάσουμε ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετεί. Αισθανόμαστε υποχρεωμένοι λοιπόν να προστατεύσουμε την ιστορία μας από κάθε απόπειρα σφετερισμού και καπηλείας».

Στη συνέχεια της επιστολής του, ο κ. Τσαλικίδης παραθέτει ένα πλήθος ιστορικών στοιχείων που αφορούν το βίο της Φώκαιας από την αρχαιότητα μέχρι το 1922 και σημειώνει «το εύλογο ερώτημα το οποίο προκύπτει από την ιστορική αναδρομή που προηγήθηκε, είναι αν και πως τεκμαίρεται το δικαίωμα των αρχών και των κατοίκων της σήμερα τουρκικής Φώκαιας (Φότσα), να θεωρούν κτήμα τους την ιστορία που «έγραψαν» ΄Ελληνες κατά την αρχαιότητα, των οποίων οι μόνοι που μπορούν να αποκαλούνται συνεχιστές, είναι οι ανά τον κόσμο απόγονοί τους. Το κριτήριο αναγνώρισης αυτού του δικαιώματος δεν είναι φυλετικό ή γονιδιακό, αλλά πολιτισμικό. Είναι η γλώσσα, η παιδεία, η ταυτότητα και η συνείδηση». Και ο κοινοτάρχης της Π. Φώκαιας τονίζει: «Μια ιστορική συγκυρία, έφερε τον τουρκικό λαό σ’ αυτά τα ευλογημένα χώματα. Αυτός ο λαός οφείλει να δείξει σεβασμό στους ανθρώπους που δημιούργησαν αυτή την πόλη και «έγραψαν» την σπουδαία ιστορία της. Είναι βέβαιο ότι οι πόρτες της Ευρώπης δεν θ’ ανοίξουν για την Τουρκία, μέσα από τις προσπάθειες σφετερισμού της ιστορίας άλλων λαών».

Και κατακλείνοντας υπογραμμίζει: «Για μας η ιστορία της χαμένης πατρίδας μας είναι πολύτιμη. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι για πολλούς από τους ξεριζωμένους προγόνους μας, ήταν ίσως η μοναδική «αποσκευή» στο δύσκολο ταξίδι που τους οδήγησαν οι συγκυρίες του 20ου αιώνα».

Η επιστολή του κ. Τσαλικίδη κοινοποιήθηκε στον υπουργό Πολιτισμού κ. Αντώνη Σαμαρά, τον πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα κ. Κριστόφ Φαρνώ, τον ΄Ελληνα πρόξενο στη Μασσαλία κ. Αντώνη Αλεξανδρίδη, το δήμαρχο Μασσαλίας κ. Ζαν – Κλωντ Γκωτέν, το νομάρχη Πειραιά κ. Γιάννη Μίχα και το δήμαρχο Πειραιά κ. Παναγιώτη Φασούλα.

Association of the Enosi Smyrneon Powered by Elxis - Open Source CMS.  Copyright (C) 2006-2017 Elxis.org. All rights reserved.